På onsdag d. 1. juni skal vi træffe et vigtigt valg om Danmarks forsvarsforbehold i EU. Jeg kan godt forstå, hvis du hører blandt dem, der er i tvivl om, hvor du skal sætte dit kryds. Men er du i tvivl helt frem til stemmedagen, anbefaler jeg dig at stemme nej.
Et nej kan laves om, hvis EU-samarbejdet bevæger sig et godt sted hen i fremtiden. Et ja kan vanskeligt fortrydes. Her og nu synes jeg, at rigtigt meget taler imod en afskaffelse af det danske forbehold.
1. Det handler ikke om forsvar.
EU’s militære samarbejde handler i hovedsagen om Unionens
militæroperationer i udlandet. Sådan har det været fra start, og sådan vil det
fortsætte med at være i fremtiden. EU’s militæroperationer uden for Unionens
grænser har ikke noget at gøre med ”fælles forsvar” i den almindelige forstand,
folk flest har i tankerne, når de hører ordet. Hvis
Danmark afskaffer forbeholdet, må den militære kapacitet, vi bidrager med, kun
anvendes til opgaver uden for EU’s grænser. Der er kort sagt ikke tale om
et forsvar mod konventionelle angreb udefra.
Kernen i territorialforsvaret er nemlig NATO-alliancen. Hvis
Danmark bliver angrebet udefra, vil det være NATO – og ikke EU – der kommer os
til undsætning. Hvis Polen bliver angrebet af Rusland, så vil det være i
NATO-regi, at vi skrider til Polens hjælp og ikke via EU’s militære samarbejde.
Det er et lavpraktisk faktum, uanset hvad man ellers mener om den
USA-dominerede samarbejdsramme.
NATO er – i såvel EU-traktaten som i EU’s egne
sikkerhedspolitiske strategier – tilkendt fortrinsstilling i det kollektive
forsvar. EU’s militære operationsleder, Hervé Bléjean, udtrykker
denne arbejdsdeling mellem NATO og EU meget klart i Altinget:
Hvorfor har vi egentlig brug for et EU-forsvar? Er det ikke det, vi har
Nato til?
”Vi har to forskellige
ansvarsområder. Nato står for det kollektive forsvar. Natos opgave er at sikre
den territoriale integritet for alle de allierede nationer. EU’s forsvars- og
sikkerhedspolitik foregår uden for vores grænser. Vi styrer ikke det kollektive
forsvar. Men vi har et behov for at forsvare vores sikkerhedsmæssige interesser
ved at sikre stabilitet i andre områder, for eksempel i Afrika, som er vigtige
for Den Europæiske Unions sikkerhed.”
Så EU’s forsvarspolitik handler ikke om territorialt forsvar af Europa?
”Nej, det gør det ikke. Faktisk
forbyder Lissabontraktatens regler om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
at have militære EU-operationer inden for EU’s egne grænser.”
NATO vil garantere Europas territoriale forsvar, mens EU vil
øge sin kapacitet på områder såsom ekstern krisestyring. Skulle et EU-land, som
ikke er medlem af NATO, blive angrebet, vil det være en til lejligheden
sammensat militæralliance – og ikke EU – der træder til. På trods af store ord
om EU’s ”strategiske autonomi” og den orwellske begrebsbrug, hvad angår ”forsvar”,
kommer EU ikke til at påtage sig et territorialt forsvarsansvar. Dette er gang
på gang blevet forsikret af såvel EU- og NATO-statsledere, ikke mindst fordi, langt
hovedparten af medlemsstaterne, heriblandt især de østeuropæiske stater, slet ikke
ønsker, at EU skal erstatte NATO. Det ville under alle omstændigheder ikke være
muligt, sådan som Unionens Lissabon-traktat er skruet sammen i dag.
Ret skal være ret. Der er bestemt mindre dele af EU’s
militære samarbejde, som kunne være givtige for et forsvar i fremtiden. Det
drejer sig f.eks. om samarbejdet omkring cyber- og hybridtrusler. Men på det
område er Danmark allerede dækket og solidarisk forpligtet via EU, NATO,
NORDEFCO og OSCE, ligesom vi deltager i de scenariebaserede øvelser imod
hybridtrusler (senest i januar 2021).
Inden for samarbejdet foregår der også en del
kapacitetsudvikling. Både traktaten og det strukturerede samarbejde inden for
det, der hedder PESCO, forpligter f.eks. landene på at øge deres kapacitet og
forsvarsudgifter. Det er fint, hvad angår de lande, der er meget ringe rustet,
og som i dag primært er ’forbrugere’ fremfor ’leverandører’ af forsvar. Men
også på det punkt er Danmark dækket, især nu, hvor aftalepartierne om ’Det
Nationale Kompromis’ har bundet Danmark til at bruge 2 pct. af vores
bruttonationalprodukt på forsvarsudgifter.
Spørgsmålet melder sig så: skal vi bruge disse ekstra midler
på EU’s eksterne militæroperationer og indkøbsprojekter, eller skal vi bruge
disse penge på at styrke vores territorialforsvar? Problemet er, at Danmark
allerede har indrettet sit forsvar som en interventionsstyrke for NATO. Det,
der mangler for Danmarks vedkommende, er et mere robust territorialforsvar, og
altså ikke mere interventionisme. For nyligt er det kommet frem, at Sverige
over tre omgange samlet har brugt 4,2 mia. kr. på dets bidrag til EU’s eksternt
rettede kampgrupper. Penge brugt på EU’s militære samarbejde, er penge som
ikke vil gå til at styrke Danmarks forsvar.
EU laver også – både inden og uden for PESCO-rammen – fælles
militær- og mobilitetsøvelser. Danmark er dog med i samarbejdet om militær
mobilitet, både i EU (undtagen PESCO) samt andre samarbejdsrammer såsom NATO og
JEF.
Her er det også værd at bemærke, at EU’s ”Fælles Sikkerheds-
og Forsvarspolitik” ikke spiller hverken en primær eller – for den sags skyld –
en sekundær rolle i nogen af medlemslandenes nationale forsvarsstrategier. Ingen
tror reelt på, at en
udrykningsstyrke på 5.000 soldater i 2025 er et ”fælles forsvar”. Flertallets
ønske om, at NATO skal være hjørnestenen i territorialforsvaret sætter således realpolitiske
grænser for drømmen om en uafhængig forsvarsunion.
Den praktiske implikation af en afskaffelse af
forsvarsforbeholdet er ikke øget territorialforsvar eller afgørende
kapacitetsopbygning for Danmarks vedkommende, ligesom det heller ikke vil komme
de belejrede ukrainere til gavn, selvom man godt kunne får det indtryk af
Ja-sidens kampagner.
2. Det handler om militært betinget interessevaretagelse.
Praktisk set vil en afskaffelse af forbeholdet for DK's
vedkommende betyde en pligt til at finansiere – samt muligheden for at tilslutte
sig – militæroperationer i udlandet. Enhver der har fulgt dansk
sikkerhedspolitik de sidste 25 år, ved, at Danmark vil yde et ”aktivistisk”
bidrag, hvilket vi allerede har bevist viljen til i alle øvrige
interventionspolitiske samarbejdsrammer såsom NATO og det fransk-anførte EI2.
Det er klart, EU’s udenrigspolitik er domineret af EU’s mest
handlekraftige lande med interesser uden for Unionen. F.eks. Tyskland, Italien
og Frankrig, der har stærke
økonomiske og energipolitiske interesser i det såkaldte Françafrique. Som de
hollandske eksperter i EU’s militære samarbejde, Trineke Palm og Ben Crum, har
bemærket, er EU’s militære dimension i stigende grad gået væk ”fra
enhver form for prætention om at være en normativ magt” (dvs. en magt, som
forfølger fred, orden og humanitære målsætninger). Dette er helt tydeligt i
diskussionerne om at have en ”tilstedeværelse” i den såkaldte ”Indo-Pacific-region”
for at være modvægt til Kina.
Selekteringen af EU’s militæroperationer hænger sammen med rå
interesser rundtomkring i verden. Det siger derfor sig selv, at de mere ædle
motiver om at skabe stabilitet og udfolde dyder, typisk vil være begrænset af –
eller lige frem vige for – magtpolitiske hensyn. Her er det de stærkeste magter,
der udstikker kursen. Danmark får formelt vetoret, ja tak. Det betyder, at vi i
teorien kan stoppe operationer, vi ikke kan lide. Men det er totalt urealistisk,
at Danmark, der allerede bidrager ”i
vildskab”, vil stoppe missioner, som Frankrig, Tyskland og Italien har lagt
deres vægt bag.
Det er heller ikke sandsynligt, at Danmark får held med at
starte missioner uden de mere magtfulde medlemmers godkendelse. Da
FN i 2008 tryglede EU om hjælp i det voldsramte Congo, sprang Spanien,
Sverige, Belgien og Holland til. Det var et skoleeksempel på, hvad EU udadtil
siger, at den er sat i verden for at gøre. Men efter hårdt pres fra England,
Tyskland og Frankrig blev missionen ikke til noget.
Et oplagt sted at nedlægge veto havde f.eks. været missionen
i Mali. Mali-missionen viser dog, at Danmark ikke vil være den store
veto-udøver. For selvom Danmark ikke kunne deltage i Mali takket være
forbeholdet, fandt vi alligevel ud af at sende jægerkorpset til landet, da
Frankrig inviterede os med. Lige
indtil vi blev smidt ud af Malis kupregering.
Der er al mulig grund til at frygte, at et snævert flertal i
Folketinget pønser på et mere ”aktivistisk” bidrag i EU-regi for at høste
”anseelse”, ligesom Danmark har gjort det inden for det atlantiske militærsamarbejde.
Vi har hørt de to største partier i blå blok tale om at sende kræfter til
Middelhavet for at kontrollere migrationen. Og vi har fra Folketingets
talerstol hørt SF og Statsministeren tale om behovet for operationer i
endnu uangivne afrikanske lande.
Lad os lige kort kigge på karakteren af nogle af EU’s mere
tvivlsomme militæroperationer. Mange af EU-missionerne
slæber nemlig ofte et
blodigt spor af skandaler,
ulykker
og overgreb
efter sig.
I Operation Irini,
der overtog Operation Sophia, og som nu formelt set omhandler håndhævelse af
våbenembargoen mod Libyen, begår
den EU-trænede libyske kystvagt uhyrlige overgreb på flygtninge, migranter og
NGO’er til søs. Det er blevet afsløret i lækkede EU-rapporter. Migranterne
bliver tvunget tilbage til inhumane flygtningelejre, som menneskerettighedsorganisationer
som Amnesty International m.fl. kritiserer for tortur, voldtægter og
menneskehandel. Tyskland meddelte så sent som marts, at man trækker sig ud af
missionen af netop den grund.
I Mali har de
EU-trænede maliske tropper, der også samarbejder med den russiske
Wagner-gruppe, i årevis terroriseret landsbyer, begået overgreb og henrettet
civile. En
undersøgelse fra 2020 af FIDH påpegede, at de maliske tropper henrettede flere
civile end terrorister gjorde i det år. Befolkningen i Mali har ikke tillid til
regeringstropperne. Regeringstroppernes brutalitet har faktisk øget
rekrutteringen til islamistiske oprørsgrupper. Problemet med missionen i Mali
er det enøjede fokus på sikkerhedssektoren. Desuden er missionen også præget
af, at Frankrig har energipolitiske interesser i Sahel.
I Mozambique
handler mandatet om at skabe stabilitet i Cabo Delgado. Provinsen rummer
verdens største uudnyttede gasreserver, som ejes af franske TotalEnergies med
massive europæiske investeringer. EU lægger ikke skjul på, at Mozambique kan
blive verdens største gasleverandør. Gasudvinding i Cabo Delgado er dog en
veritabel bombe under klimamålene. Det skønnes f.eks., at udledningerne fra
gasforbruget, vil svare til den samlede udledning fra hele den europæiske
luftfartssektor.
Senest er det også lækket, at EU’s omstridte
”fredsfacilitet” vil bruge 20 mio. euro på udstyr til Rwandas intervention
i Cabo Delgado. De rwandiske tropper er bl.a. blevet
kritiseret for mest at opholde sig ved udvindingsområderne for at gøre det
sikkert for TotalEnergies at genoptage gas-eventyret.
I
Den Demokratiske Republik Congo frifinder man EU-soldater mistænkt
for tortur. I
Chad og Den Centralafrikanske Republik siger EU, man ikke kan
stille noget op over for seksuelle krænkelser, fordi ansvaret tilfalder EU-landene.
Det er en skandaløs ansvarsforflygtigelse, at EU, der opsøger
”strategisk autonomi” til at være en slags global ordenshåndhæver rundt omkring
i verden, ikke evner at undersøge overgreb begået under EU-flag, endsige gøre
noget ved det. Og det er problematisk, at EU ikke fører opsyn med, hvad
EU-trænede soldater begår af uhyrligheder, mens missionerne pågår, og efter de
er erklæret afsluttet.
Senest er det kommet frem, at EU pønser på tre nye missioner, allesammen i Françafrique, ifølge et "strategic review" paper set af EUObserver.
Det er i Mali, Burkina Faso og Niger. Danmark bør slet ikke deltage
i disse militæreventyr. Det tjener sjældent noget godt.
3. Det handler ikke om solidaritet.
Noget af det, som Ja-siden gør enormt meget ud af, er ”signalværdien”
af Danmarks afskaffelse af forbeholdet. Her lyder det, at EU skal ”stå sammen”,
og at Putins Rusland vil tage bestik af dette sammenhold. Svaret på, hvorfor
afrikanere i Mali, Niger, Burkina Faso mv. skal lægge krop og jord til, at
Danmark og EU kan sende indirekte signaler til Putin, blafrer i vinden. Det hele
bliver ved ”signaler”.
Hvad solidaritet angår, så peger mange på EU-traktatens
artikel 42, stk. 7 – den såkaldte ’musketered’, der forpligter medlemslandene
at bistå hinanden i tilfælde af et konventionelt angreb. Men som udenrigsministeren
og den juridiske tjeneste allerede har meldt ud, er Danmark faktisk omfattet af
musketerklausulen, artikel 42, stk. 7. Det gælder både, hvis DK selv bliver
genstand for et angreb, eller hvis et andet land i Unionen bliver det.
Artikel 42, stk. 7 forudsætter nemlig ikke nogen
EU-procedure eller rolle for EU-institutionerne. Skulle et EU-land udsættes for
en aggression, som er udløsende for FN-pagtens artikel 51 vedrørende
selvforsvar, kan Danmark stille militær, indgå i en til lejligheden sammensat
militæralliance eller – og mere realistisk – skride til hjælp under NATO-flag,
eftersom NATO’s rolle som fundament for det kollektive forsvar betones i selvsamme
artikel. Da Frankrig aktiverede artikel 42, stk. 7 for første gang i traktatens
historie efter terrorangrebet i Bataclan, var der således ikke noget til hinder
for, at Danmark bistod Frankrig med hjælp.
Kort sagt er en afskaffelse af forsvarsforbeholdet altså
ikke den store solidaritetserklæring, Ja-siden fremmaner. Intet afholder
Danmark fra at bistå vores naboer, hvis de bliver udsat for et angreb, hvad end
det er et konventionelt angreb, et cyber- eller hybridangreb, ligesom der er
intet, som forhindrer vores naboer i, at komme os til hjælp, hvis vi selv
bliver udsat for angreb.
4. Det skader klimaet.
En særligt bekymrende del af EU’s operationer i Afrika og
dets kystnære farvande omhandler fossile interesser. En rapport
fra klimaorganisationen GreenPeace fra december anslog, at 2/3 af EU’s
operationer bl.a. er motiveret af energipolitik. Sort energi.
Jeg har allerede berørt Mozambique-missionen. Her kan det
tilføjes, at en central kilde til uroen netop er fordrivelsen af hundredvis af familier for at gøre plads til udvindingsfaciliteterne, inklusive de geografisk
skæve provenuer af gasindtjeningen mellem Nord- og Sydmozambique. Problemet i Mozambique, og mange af de lande, hvor EU træner sikkerhedssektoren, er manglen på good governance og egalitær distribution af indtægterne, skattely, korruption mv. Det løser man ikke med militær.
Vi står klimapolitisk ved en skillevej. Det er godt og
passende, selvom det er noget sent, at EU nu har besluttet at gøre sig fri af olie
og gas fra Rusland. Men det burde være en anledning til at sætte fart på
omstillingen til vedvarende energi. Valget står altså mellem ”energisikkerhed”,
der handler om at finde alternative kilder til fossil energi, eller ”energiomstilling”,
der handler om at overgå til mere bæredygtige former for energiforbrug. Det
første er et dødsstød mod klimamålene. Men det er, hvad EU arbejder på, ikke
mindst via dets militære dimension i Afrika, Mellemøsten og Middelhavet,
ligesom europæiske virksomheder forsøger at klemme
den sidste dråbe profit ud af de fossile reserver. Det
er en destabiliserende politik og det er skidt for klimaet.
Faktisk ved vi, at EU's
nuværende planer om at slippe af med russisk gas bliver formet af de selvsamme
virksomheder og energibosser fra Shell, BP, Total, ENI, E.ON og Vattenfall, som
har holdt EU afhængigt af fossile brændsler indtil nu. De arbejder hårdt
på, at EU skal være afhængigt af sort energi i mange år frem.
5. Indflydelsesargumentet er en opskrift på ulykker.
Det er jo ganske forfærdeligt, mange af disse ting, som jeg
har beskrevet, vil mange mennesker på Ja-siden gerne medgive. Men hvis vi
afskaffer forbeholdet kan vi jo deltage i samarbejdet og påvirke det i en bedre
retning. Vi får sågar en veto-ret, hedder det.
Men enhver, der har betragtet dansk udenrigspolitik de
seneste 25 år, burde vide, at Danmark ikke agter at nedlægge veto mod stærkere
magters interesser. I stedet handler det om at yde en ”indsats” i EU-regi, så
det kan fungere som en forsikring, hvis Danmark selv skulle blive udsat. Vi går
i krig på vegne af amerikanske og franske interesser, for så kommer Frankrig og
USA os til hjælp, hvis vi bliver angrebet. Dét er det fallerede og blodige rationale.
Denne politik har dog været en opskrift på ulykker i alt fra Irak,
Afghanistan til Libyen og Mali.
Mere generelt – og talt fra et venstreorienteret perspektiv –
så synes jeg, det er helt forfejlet at gå ind i et militærsamarbejde med en
ambition om at stå udenfor eller nedlægge veto for at påvirke samarbejdet i en
mere spiselig retning. Nej. Vi skal ikke ind og forsøge at retlede samarbejdet. Det kan vi slet
ikke, og det kommer ikke til at ske. Samarbejdet er præget af ’hard bargaining’, og Danmarks største
indflydelse vil være i hvilket omfang, vi ønsker at deltage. Og jeg kan love
for, at magtpartierne i Danmark ønsker at deltage, så de kan veksle danske
soldater for hård valuta på EU-scenen.
Vi skal ikke ind og retlede. Vi skal modarbejde. Vi skal skabe
og udbrede indblik i EU's militære magtpolitik, og hvordan det hele står i modstrid med de
værdier og interesser, som almindelige vesterlændinge forstår som deres egne,
men vanskeligt kan se inkarnationen af i den faktisk førte politik.
EU’s militære apparat er ikke en legemliggørelse af din
gode, progressive vilje.